Lära tipsar om att röra på sig

Veckans tips kommer från Jesper Hållén, utbildare på Lära.

– En av våra stora uppgifter i vårt arbete med människor är att skapa möjligheter för att få goda livsvillkor, ökad livskvalitet.

Denna uppgift handlar inte om kortsiktiga insatser utan i ett livsperspektiv. Vad som är god livskvalitet skiljer sig givetvis mellan olika människor. Det som skapar glädje hos någon kan vara urtråkigt för en annan. Det gäller att alltid utgå från individen och hens förutsättningar, förmåga och behov.

Den senaste forskningen har visat något som vi alla egentligen vet. Att röra på sig gör att kroppen mår bra. Men vad vi inte har vetat lika väl är att rörelse är också väldigt bra för våra kognitiva funktioner som minne, koncentration och impulskontroll. Detta gäller alla människor!

För dig som pedagog är det ibland en utmaning för hur du ska få den person du arbetar för att vilja röra på sig. Det finns ju så mycket annat som personen du arbetar för tycker är roligt som inte innehåller så mycket rörelse.

Forskning visar att det är inte bara en form som är bra utan all form av rörelse är bra och ger positiv effekt. Till och med så lite som 4 minuters ansträngning ger en liten effekt. Min tanke är att det kan vara bra med att variera olika former av rörelse. Här kommer lite tips.

  1. Att promenera är inte alltid så kul men gör då en avstickare in i skogen, klättra upp för lite bergsknallar eller gå på upptäcktsfärd på sidan av stigarna. Variera promenaden med lite lek, vem kommer först till stolpen (en god pedagog ser till att huvudpersonen vinner de flesta gångerna), gå baklänges en liten bit eller leta efter matsäcken som vi gömt lite lätt.
  2. Cykla är en bra motionsform men inte alltid så lätt. Jag har med goda resultat använt tandemcykel för att underlätta, det finns även tre-hjulingar, både för en och två personer.
  3. Åk till badhuset, inte för att simma utan för att leka. Använd flytverktyg, bollar, flytta saker från ena sidan till den andra. Att röra sig i vatten är både härligt och vattnets motstånd ger lite puls. Att besöka ett vattenland för de som klarar den miljön är inte dumt, det blir en del trappor att springa/gå uppför innan man kan åka ner. Badhuset är perfekt för alla, är den person du arbetar för rörelsehindrad är badet ett bra alternativ.
  4. Gör en hinderbana, träna balansen, gå över/under olika hinder, lägg ut däck som ni kan sätta fötterna i (ni har väl sett hur militärerna gör). Gå till lekplatsen och klättra i klätterställningen.
  5. Att dansa är en utmärkt motionsform. Fryshuset är en plats men varför inte göra de allmänna utrymmena till en danssalong en dag i veckan eller leta upp en danskurs för personer med funktionsnedsättning.
  6. Att gå på friskis och svettis tycker många om och det finns olika svårighetsgrader. Jag har sett att en del har även anordnat gympapass för personer med funktionsnedsättning. Om inte det passar kan det funka att gå ihop med några andra verksamheter och hyra en gympasal där ni tillsammans rör på er efter var och ens egen förmåga.

Det här var bara några tips, ni kan säkert hitta fler som fungerar. Ledordet här är glädje och variation. Bara det ökar livskvaliteten. Tänk också på att det ska vara över tid, det förbättrar vår hälsa och skärper våra sinnen. Må gott och ta hand om er.

Boktips: Hjärnstark av Anders Hansen

Kontakta oss
  • Kontakta oss!

    Välkommen att kontakta oss om du har frågor om våra kurser eller vill boka en anpassad utbildning. Skicka oss ett meddelande nedan, eller ring oss på 08-768 20 26.
    För fler kontaktuppgifter, klicka här.