Lära tipsar om att utvärdera vardagsaktiviteter

Vi får ofta fylla i utvärderingar om hur vi trivs på jobbet eller om hur vi blir bemötta när vi handlar något. Men det är sällan som vi utvärderar hur vår vardag fungerar. Hur vi planerar, påbörjar, genomför och avslutar saker som vi gör dagligen eller ofta; maten vi har lagat och ätit eller hur det känns när vi har städat.

Det är en utmaning för de flesta av oss att få saker gjorda som vi inte tycker är roliga eller i stunden viktiga. För personer med ADHD kan det vara extra svårt att göra sådant som inte känns motiverande eller roligt. Det är lätt hänt att disken växer till ett berg – att äta är för många av oss motiverande, gott och trevligt – men att diska efteråt är det inte, att lägga nycklarna och busskortet på rätt ställe när en kommer hem känns kanske inte just då så viktigt och räkningen på golvet i hallen kan ligga kvar där.

Men det blir krångligt när en har bråttom och det inte finns en enda ren tallrik, när nycklarna är borta liksom busskortet och betalningspåminnelser kommer i brevlådan.

Nästa gång du, eller någon du jobbar med eller är anhörig till, har gjort något av allt detta som ”inte är det roligaste”, så gör en utvärdering:
Hur känns det när lägenheten är städad? 0-5-10 (glad eller ledsen gubbe).
Hur skönt är det när nycklarna finns på ”rätt ställe” på morgonen? 0-5-10 (glad eller ledsen gubbe).
Det behöver inte vara så krångligt, ju enklare desto större chans att det blir gjort!

Dessa små utvärderingar kan senare användas som motivation för att orka och vilja ta itu med sådant som annars kanske inte blir gjort. En motivation till att göra något trots att det just nu inte känns så ”roligt” men som vi i efterhand kommer att vara glada för att det blev gjort!

Kontakta oss
  • Kontakta oss!

    Välkommen att kontakta oss om du har frågor om våra kurser eller vill boka en anpassad utbildning. Skicka oss ett meddelande nedan, eller ring oss på 08-768 20 26.
    För fler kontaktuppgifter, klicka här.