Lära tipsar! Vad gör jag om jag hamnar i en konflikt med en omsorgstagare?

Personer inom omsorgsverksamheter hamnar ofta i situationer där man inte tycker likadant som personalen. Och när man tycker olika så kan det lätt uppstå en konflikt.

Då är det personalens uppgift att försöka ta den andras perspektiv, att försöka förstå varför hen tycker annorlunda än vad jag gör och respektera att alla inte kan tycka likadant.

Till exempel kan en konflikt uppstå mellan en boende på en gruppbostad och mig som personal angående om middagen ska ätas vid matbordet eller framför tv:n. Då är det viktigt att jag som personal försöker sätta mig in i boendes situation. Den här personen bor här och jag måste respektera att jag jobbar i någon annans hem. Personen i fråga har lika stor rätt att bestämma över sitt liv som jag har att bestämma hemma hos mig. Dessutom är det ju så att en av oss faktiskt har betalt för att vara här.

Kontakta oss
  • Kontakta oss!

    Välkommen att kontakta oss om du har frågor om våra kurser eller vill boka en anpassad utbildning. Skicka oss ett meddelande nedan, eller ring oss på 08-768 20 26.
    För fler kontaktuppgifter, klicka här.