PERMA

PERMA – ett begrepp som sammanfattar hur vi kan jobba med ett positivt fokus. När personerna vi jobbar med blir gladare – blir vi det också. Vi kommer att påverka varandra positivt – en WIN-WIN tycker vi. Varje bokstav står för en del av PERMA.

P – positiva känslor

När vi upplever utmanande beteende är det lätt att enbart fokusera på det. Fokusera istället mer på alla positiva känslor som finns. Börja med att kartlägga upplevelser som aktiviteter, ljud, smak, beröring, visuella upplevelser etc. – allt det som skapar positiva känslor. Planera in fler sådana upplevelser för att bygga på det positiva – det som fungerar och det som känns bra.

Identifiera situationer där personen är glad, skrattar och verkar nöjd, kan vi öka antalet situationer där det är roligt? När vi skrattar tillsammans med någon annan tycks känslan bli starkare, det är roligare att titta på en komedi med någon annan eller sjunga i kör där alla gör samma sak och tycker att det är kul.

E – engagemang

Personer vi jobbar med bör ha aktiviteter där det finns engagemang – något som gör att de kan glömma tid och rum och bara vara i aktiviteten. Det kallas också flow inom positiv psykologi. Det kan vara ett specialintresse eller en hobby, som kanske inte är meningsfull för andra, men för den här personen är det viktigt och bra. Ta reda på vad som engagerar personen du jobbar med – är det musik, naturen – eller vem vet – kanske naturkatastrofer. Det är bra att ha flow i livet och engagemang i vardagen.

När man har flow behövs ofta en viss koncentration och ansträngning men det är så kul att göra det man tycker mycket om att det inte blir jobbigt. Det kan vara att mecka i garaget med moppen eller att få fördjupa sig i böcker om brandbilar, att berätta om sitt liv, vara delaktig i kökssysslor alla har sina speciella intressen som skapar engagemang. När vi uppnår flow hjälper det oss att stänga av andra saker som kan vara jobbiga och stressiga i livet.

R – relationer

Det är viktigt med positiva relationer i livet. Särskilt viktigt är det för många av de personer vi jobbar med, att vi medvetet jobbar med relationsbyggandet och bibehållandet. I arbetet är det viktigt att skapa bra relation med personen – det är så du kan lyckas med att förmedla budskap, kommunicera eller nå målen. Det är inte samma sak som att vi ska strunta i det gemensamma arbetssättet, utan mer att vi genom vår relation ska lyckas med det gemensamma arbetssättet. Gör en kartläggning av relationer. Du kan göra relationscirklar för att förstå vilka som personen själv uppfattar som nära relationer eller ta reda på genom anhöriga eller levnadsberättelse om personen själv inte kan berätta – det kan vara taxichauffören som är viktig, det kan vara pappa som står närmast. Många äldre har förlorat sina viktiga relationer men kan behöva prata om och minnas dem, för en del är personal den relation som nu är viktigast.

Ta chansen att gå på danser, spelkvällar, musikstunder och fotbollsmatcher med andra människor så att den du jobbar med inte enbart har personalrelationer. Det är roligt och kul med kompisar och att känna att man inte är ensam. Hjälp personer på ett boende att hitta varandra om du tror att de kan ha gemensamma intressen. Kanske finns det någon på boendet eller den dagliga verksamheten som vill ta en kaffe ibland?

M – meningsfullhet

Meningsfullhet är naturligtvis individuellt – vad som är meningsfullt för dig kanske inte alls är det för personen du jobbar med. Det är därför viktigt att ta reda på vad som skapar mening. I en aktivitet kan det vara att det är meningsfullt att det går ihop – att alla pusselbitar finns, det kan vara att man kan matcha färg eller klappa hästen efter ridningen. Meningsfullhet i livet kan vara att ha en flickvän eller den där kompisen som behöver ett kram från dig – att betyda något för någon.

Att vara viktig och att det jag gör är viktigt för andra människor kan vara meningsfullt, såsom att lämna post, bära kartonger, klippa gräs, bjuda på kaffe, ge djuren mat, att någon lyssnar på mig när jag vill berätta om mitt liv, att hjälpa biståndsorganisationer.

A – Att uppnå något

Alla har sina drömmar – tänka sig att få ett jobb, en pojkvän, en bästis eller kanske sjunga i Idol. Tänk så mycket det gör när vi uppnår något i livet. När man blir äldre kan det ge en bra känsla att själv kunna hantera vardagliga saker, att få besök av barnbarnen eller barnen eller få en ny bekant. Men också att läsa livshistorien och se allt som man har uppnått genom livet, kan ge en bra känsla.

Känslan av att ”Jag Kan”! är viktig för välbefinnandet, att få vara så självständig som möjligt. Livet är fullt av möjligheter att få känna det, känns bra. Ta på sig sina strumpor helt själv, våga åka bussen till jobbet, gå hem själv från skolan, laga min egen kvällsmat, betala när jag handlar, ta mat själv och lägga upp maten på min tallrik, välja vad jag vill göra – listan är lång… vi skall hjälpa till att samla på ”Jag Kan” situationer.

PERMA kommer från den positiva psykologin och Martin Seligman – vi tipsar om att söka på hans namn om du vill läsa mer eller se en video.

Vi är stolta över att vi nu erbjuder utbildning i PERMA – vill du veta mer kan du kontakta oss eller läsa mer här:

Länk till vår fördjupningsdag om att öka välbefinnandet med PERMA

Kontakta oss
  • Kontakta oss!

    Välkommen att kontakta oss om du har frågor om våra kurser eller vill boka en anpassad utbildning. Skicka oss ett meddelande nedan, eller ring oss på 08-768 20 26.
    För fler kontaktuppgifter, klicka här.